1 december 2010

Rapport från Megaloppisen i Solnahallen

I helgen var det alltså "Megaloppis" i Solnahallen. Jag har aldrig varit där tidigare och jag kom dit sista dagen ett par timmar innan de skulle stänga. Förväntade mig inte att hitta något särskilt, men jag blev positivt överraskad! Det märktes att många av säljarna som stått där båda dagarna var sugna på att bli av med så mycket som möjligt innan de skulle åka hem så jag behövde inte pruta själv någonstans, det gjorde säljarna åt mig.

Och här är en samlad bild över det jag fick med mig hem, helt klart 216 välspenderade kronor!

Det billigaste fyndet var de sex små kaffeskedarna som blev mina för bara en krona. De är märkta Crom Sweden på baksidan och jag har letat fram att de heter Inga och kommer från NilsJohan (kanske mest känd för konservöppnaren Röda Clara).

Och så fyra härliga glöggmuggar i serien Old Höganäs från Höganäs Keramik. Passade på att inviga både skedarna och muggarna till glöggmyset i söndags!

Tre assietter och en läcker skål i Gullaskrufs serie Reffla (formgiven av Arthur Percy 1952) i den härliga gröna färgen. Jag som sa att jag bara skulle samla på röda Reffla...

Ett stort härligt fat från Rörstrand, förmodligen någon typ av företagsgåva eftersom det förutom Rörstrand även är märkt P Jansons på baksidan. Fatet är ungefär 30x30cm och säljaren prutade själv ner det från 80kr till 40kr, det kunde jag inte säga nej till!

Ytterligare en fågel till samlingen! Det var inte så länge sen jag beundrade form55:s turkosa och nu har jag en röd! Den kommer från Upsala Ekeby, är formgiven av Hjördis Olfors och tillverkades 1959-61.

Och så en jättefin liten California-skål med turkos insida och svart utsida. (Från Rörstrand, formgiven av Carl-Harry Stålhane.)
Kvinnan jag köpte California-skålen av mer eller mindre tvingade på mig de här två tallrikarna från Gustavsberg också, fick båda för en femma så varför inte... Den till vänster heter Dinett och formgavs av Bibi Breger 1955, men den till höger har jag inte hittat något namn på.

För att göra en summering så är jag väldigt nöjd med mitt besök på Megaloppisen, det var kul att bara gå runt och titta på allt fint. De kör tydligen den här två gånger om året så jag kommer helt klart att hålla utkik efter vårens Megaloppis!

9 kommentarer:

  1. Tallriken som du inte har namn på borde ha dekor av Stig Lindberg. Han har gjort andra saker med stort sett identisk dekor på.

    Jag antar att du nu är ännu mer sugen på min fågel från UE!

    SvaraRadera
  2. Så kan det gå (jag syftar på Reffla :), man ska inte vara sämre än att man kan ändra sig :)
    Dina fina fåglar håller på att väcka ett habegär i mig - det är bara en tidsfråga innan jag kommer hem med en. Den röda var underbar :)

    SvaraRadera
  3. Har aldrig hört talas om Megaloppisen. Finns de någonstans det publiceras när det är dags för vårens omgång? Om det finns så här mycket fynd bara timmar innan stängning vill man ju dit! :)

    SvaraRadera
  4. Wow! Verkligen väl spenderade 216 kronor! Den där California-skålen blev jag lite kär i. Rörstrands-fatet var också jättefint.

    SvaraRadera
  5. form55 - Stig Lindberg alltså, där ser man! Och ja, givetvis är jag ännu mer sugen på den nu! Min röda ser så ensam ut... ;)

    Annette - nej precis, och grönt är skönt! Skulle du hitta någon Gabriel-fågel som du inte vill ha själv så är jag alltid intresserad! Särskilt om du hittar någon grön, lila eller rosa. :)

    Loppistan - Megaloppisen arrangeras av "Masens rockcenter", jag hade bara turen att se en affisch vid jobbet men kommer hålla koll på deras hemsida (http://www.masensrockcenter.com/5.html) och se när de uppdaterar med datum för vårens loppis.

    Marie och Emil - hade kunnat göra av med mycket mycket mycket mer, men tyvärr fanns det ingen bankomat i närheten. Har lärt mig en läxa så nästa gång ska jag se till att ha med mig mer pengar. De hade en hel del snygga teakmöbler, lampor och väldigt mycket Lisa Larson och UE-figuriner som jag dreglade över men inte hade råd med...

    SvaraRadera
  6. Jag hade bord där förra året i två dagar, så mycket folk, en sak lärde jag mig, det hade räckt med en dag. Själv gjorde jag av med hela vinsten på fina tyger.

    SvaraRadera
  7. Randiga Tråden - ja, kan tänka mig att man blir riktigt trött av att stå där!

    SvaraRadera
  8. Du kan maila mig på ufs556j(at)tninet.se så kanske vi kan fixa så att UE-fågeln bli din.

    SvaraRadera
  9. form55 - oj, vad snällt! :) Har mailat dig!

    SvaraRadera