8 december 2010

Rörstrand Silja

Två fynd från min nya favorit - Stockholms Stadsmissions butik på Kungsholmen som ligger på bekvämt promenadavstånd från mitt jobb.


En smörkruka och en liten ugnsform/serveringsform i serien Silja från Rörstrand. Hos Antik Bothnia står det att just den här varianten av Silja (det finns även en omönstrad ljusblå servis med samma namn) är formgiven av Marianne Westman och tillverkad 1961-67. Jag tycker att den är underbart söt med det fina mönstret och båda delarna är i väldigt fint skick.

Och så passar jag på att slänga ut något som kanske är en väldigt dum fråga till er läsare. Under den lilla smörkrukan står det EL-FAST, vilket jag gissar betyder att den är eldfast? Men varför inte bara skriva eldfast då?

(Tyckte att bloggens design kunde behöva en liten uppryckning, hoppas att ni gillar det!)

3 kommentarer:

  1. Jättefina! Mönstret är lite juligt tycker jag :) El-fast låter ju konstigt...undra varför man skrev så?

    SvaraRadera
  2. De är super fina, men det är inte Marianne som har gjort Silja, det ser man rätt ofta. Hon har fått flera serviser tillskriva sig. Allt som är lite färgglatt och frpn Rörstrand.

    SvaraRadera
  3. Anna - eller hur! Kommer helt klart dukas fram till julbordet. :)

    Lybtar - misstänkte att det var så, Westman får ta åt sig äran för många fina dekorer.

    SvaraRadera