23 juli 2011

Lisa Larson på Karlskrona Porslinsmuseum

Som jag skrivit tidigare så har Karlskrona Porslinsmuseum en liten men naggande god utställning med Lisa Larsons alster nu under sommaren. Har ni vägarna förbi tycker jag definitivt att ni ska ta er dit, inträdet är 20 kr och det är det väl värt. För er som inte har möjligheten att besöka utställningen själva så kommer här några bilder:

Duva i serien Paloma från 1955.

Stort fat i serien Stim från 1958.

Ljusstake i serien Advent (jag har adventsljusstaken i samma serie) från 1956.

Ett gäng härliga ABC-flickor.

Samhällsdebatten och stort och litet lejon.


Porträtt av Lisa Larson från 1953 målat av hennes make, konstnären Gunnar Larson.






Den lite udda och humoristiska serien Burkar.

Glasfiguriner för Skrufs Glasbruk.


Skålar för Skrufs Glasbruk.

Träfigurer för Sandbergs i Nora från 70-talet.

5 kommentarer:

  1. Ljusstaken är ju ursnygg. Och så har du en hel adventsljusstake. Grattis :)

    SvaraRadera
  2. Jag är lite kär i serien JURA. Så fina figurer i mättade jordfärger. MMMMM....vill ha!

    SvaraRadera
  3. Åh, så mycket vackert hon har gjort genom åren.

    SvaraRadera
  4. Oj, så mycket fint. Vilken fantastisk kvinna. Så henne i inslaget om Stig Lindberg/Antikmagasinet och hon verkar vara en så mysig människa. Tack för ett intressant inlägg!

    SvaraRadera
  5. Det där stora fiskfatet har jag sett flera gånger men visste inte att det var Lisa L som hade gjort det. Kul!

    SvaraRadera