20 augusti 2012

Äntligen besökt Grödinge Antik & Design

Precis som Gila så firar jag inlägg nr 300 i bloggen med att visa lite bilder från vårt besök i Grödinge i lördags. Vi var fyra förväntansfulla tjejer (Mangania du älskade, Gila, Prylodesign och jag) som hoppade in i Loppomobilen tidigt lördag morgon och begav oss söderut. Efter ett litet stopp vid en bakluckeloppis sladdade vi in framför Grödinge Antik & Design och gick genom den underbara trädgården till huset där Sveriges största privata keramiksamling finns.

Ja, ni ser ju själva. Mer än 5 000 föremål från Upsala-Ekeby och S:t Eriks. Inte konstigt att vi blev lite till oss i trasorna! Och för er som inte har möjlighet att besöka det här underverket själva så kommer här en bildkavalkad på mina favoriter. (De har bara öppet nästa helg med, stängt hela nästa sommar, så skynda dit ni som kan!)

Om vi börjar med lite klassiker så har ni här läckra serien Paprika av Anna-Lisa Thomson.

I bakgrunden till vänster serien Atoll och till höger serien Kokos, båda av Hjördis Oldfors.

Till höger serien Pingvin, även den av Hjördis.

Självklart kommer det en bild på snygga serien Negro också, formgiven av Ingrid Atterberg.


Bland de lite mer okända favoriterna hittade jag serien Athene av Anna-Lisa Thomson.

Serien Kaskad, särskilt den imponerande stora fruktstkålen i lila, av Mari Simmulson var en ny kärlek som jag definitivt kommer hålla utkik efter.

Riktigt läckra vaser, skulle kunna bli snyggaste pennstället någonsin på hemmakontoret! (Såg tyvärr inte vem som formgivit dessa.)

Mari Simmulson har inte varit någon personlig favorit tidigare, men efter besöket hos Grödinge så har det förändrats. Såg flera saker som gärna skulle få flytta hem hos mig! Här kommer ett gäng bilder på Simmulsons ögongodis:














Avslutade med en bild på Maris söta ugglor - och fina djur fanns det gott om! Titta här bara:











Dorothy Cloughs taxar och katter fick avsluta bildkavalkaden från den här otroliga samlingen av föremål från Upsala-Ekeby. Har ni möjligheten att åka dit och titta själva nästa helg - så gör det! Det här kan vara sista chansen. Och kan ni inte göra det så finns det fler blogginlägg från Grödinge här och här. Baka deras goda rabarberkaka, receptet finns här, och slå er ner framför datorn. Titta och njut!

12 kommentarer:

  1. Så otroligt mkt vackert! Vore kul att besöka dem någon gång!

    SvaraRadera
  2. En riktigt häftig & skön dag blev det! Loppomobilen står nu redo inför nya uppdrag!!! Mitt inlägg från Grödinge kommer på fredag :-D

    SvaraRadera
  3. Jättekul att se alla bilder då jag tyvärr inte hinner åka dit. Speciellt allt av Mari S som är lite av en favorit!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig och rolig dag vi hade! Det blev ju riktigt fina bilder. Jag ska lägga ut mina med under veckan men måste innan dess visa tygerna som jag fyndade :)

    SvaraRadera
  5. Så många fina bilder. Kul att du delar med dig till oss som inte kan åka dit :(
    Gillade skarpt Maries tavlor (tror jag att det är) med den svart/vita flickan som bara hade huvud och bröst. Vet du möjligtvis vad de kostade?

    SvaraRadera
  6. Jag var där tidigare i somras, och åt just rabarberkakan. Det var grymt!

    SvaraRadera
  7. Oj, så mycket fint! Helt omöjligt att välja någon favorit, i så fall får det bli många favoriter...
    Synd att jag inte kan få se allt detta själv :-(

    SvaraRadera
  8. Åh jösses så mycket fint! Gillar speciellt de långhalsade katterna (kan sällan motstå en katt ;) )

    SvaraRadera
  9. Visst är det underbart där,trädgården att sitta och njuta i och allt där inne.Jag har varit där många gånger och blir alltid lika berörd.

    SvaraRadera
  10. Har tyvärr aldrig varit där så det lär ta ett tag om det blir av. Enligt en av ägarna så har de inte alla delar i UE Pronto. Men de har så mycket mer å andra sidan!

    SvaraRadera
  11. Så fantastiskt många fina saker! Och jag har ännu inte varit där, skäms på mig;)

    SvaraRadera
  12. underbart reportage - som att vara där! dit måste jag åka någon gång, definitivt!

    SvaraRadera