26 september 2013

Några bilder från Antik & Kuriosa

Idag fick handlare och press smita in och kika lite på Antik & Kuriosa på Kistamässan. Det var kanske inte riktigt lika välorganiserat som vernissaget på Antikmässan i Älvsjö - vissa handlare hade inte börjat packa upp än, andra hade packat upp allt men hängt för stora tygskynken för sina montrar - men en förhandstitt är alltid en förhandstitt!

Det första jag stannade till och ooohade och aahade över var alla de fina plåtburkarna hos Bosses Antik.


Trevliga Instagrammaren Loppismormor stod och sålde med sin man. Hon hade bland annat ett gäng sköna ugglor - och en söt liten plåtfågel...

Hos Kilsbergens Antikt fanns den snygga gamla fruktskylten, tyvärr utan neonrör.



Korrens Kuriosa bjöd på mycket fint! En Paprika-golvvas från Upsala-Ekeby med grön glasyr, en Atoll-golvvas från Upsala-Ekeby, ett sött litet brev-/servettställ med retrorosor och mycket, mycket mer.

Idag hade jag bestämt mig för att gå runt hela mässan innan jag köpte något, ett mycket dumt beslut. Hos Fint Från Förr hittade jag det snygga Negro-fatet från Upsala-Ekeby för 350 kr, men när jag kom tillbaka med plånboken i högsta hugg var det redan sålt.



Fint Från Förr hade även en hel del Björn Wiinblad, och mässans kanske snyggaste skolaffisch.


Östh Hem & Kuriosa hade vackert 50-talstyg och en fin liten vintagehörna.

I Gammalt på Nytts monter stod jag länge och beundrade det vackra funkisglaset.

På Ullas stege stod en underbar lampskärm i tyget Kukka av Marjatta Metsovaara. (Kommer tyvärr inte ihåg i vilken monter.)

Bakom ett skynke (kan det ha varit i Mix 1900's monter?) såg jag de här tre underbara golvvaserna från Upsala-Ekeby som jag var tvungen att fotografera. Paprika, Negro och Pepita.






Leva antikt och modernt gör mig aldrig besviken! En monter fylld till bredden med färgglada, vackra och roliga saker.



I mitten av "esplanaden" vid entrén fanns en samling fina vintagekläder och hattar.

En charmig plåtburk hos Recykarl.

Köpte jag något då? Jodå, några söta små saker blev det såklart.




Av Loppismormor köpte jag både den lilla söta plåtfågeln Lilo från Western Germany och den kärleksfulla kökshandduken av Catharina Wallenberg från Almedahls.


Och hos Enebybergs Antkbod hittade jag fem funkisgröna små glas, perfekta till Limoncellon.

Lite byten blev det också! Kaksmulan hade med sig en osthyvel med rutigt skaft (visste inte ens att det fanns en osthyvel i serien tidigare, hurra!) och av Mangania fick jag två svarta Colorado-äggkoppar.


Mässan har öppet hela helgen, så åk dit och ta en titt om ni kan! Jag känner att jag nästan måste åka dit en gång till...

7 kommentarer:

  1. Hallå där! Synd att vi missade varandra. Jag var där lite innan er tror jag. Alltid lika kul att få smygtitta lite. Träffade några av dom andra bloggarna.
    Ja, visst var UE fatet fint! blink, blink om du vill se det igen finns det hemma hos mig. Tänkte samma som dig...det ska jag köpa när jag gått runt. Så jag hann lite före dig. Hoppas vi ses snart. Hälsn Gunilla

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det härligt att kunna smygtitta lite före alla andra! Jag missade den lilla evighetskalendern? Får se om jag finner den idag :-)

    SvaraRadera
  3. Så mycket fint. Ja det var så roligt att träffas.

    SvaraRadera
  4. Åh så mycket fint! Tack för idag. Hur kul som helst ju. Kram
    Tant Emma
    http://www.tantemmasbravader.wordpress.com

    SvaraRadera
  5. Åhh att jag inte köpte Kukka skärmen....

    SvaraRadera
  6. attans att man bor så långt bort, annars hade jag bett snyggspättan att gå på mässa med mig! jag får snällt vänta till älvsjö 2014, för då hoppas jag kunna komma upp och träffa er alla. vilka fina glas du köpte.. åh, det gröna funkisglaset, I love it!

    SvaraRadera
  7. Vad fint du återger Linda!

    SvaraRadera